Drahí veriaci,
počas Veľkonočného trojdnia Vám ponúkame k uvažovaniu úryvky zo starokresťanského textu „Itinerarium Egeriae“ (Púť Egerie) zo štvrtého storočia. Istá Egeria, ktorá si vykonala púť na Blízky východ, v tomto diele opisuje, ako prebiehalo slávenie Veľkonočných sviatkov v Jeruzaleme. Veríme, že to pre Vás bude obohacujúce a inšpirujúce čítanie, ktoré pomôže aj vášmu osobnému prežívaniu Veľkej noci.
Vysvetlivky
Anastasis (gr. Vzkriesenie) bol chrám postavený nad jaskyňou s Kristovým hrobom. Bol súčasťou veľkého chrámového komplexu Svätého hrobu.
Bazilika Martýrium bola postavená na mieste ukrižovania Ježiša a bola hlavným kultovým miestom v Jeruzaleme.
Názov Imbomon pochádza z gréckeho en búnó – na vrchu. Bola to vyvýšenina na Olivovej hore. Rímska matróna Poemenia tam v neskoršom období (ale iste pred rokom 392, keď opustila Jeruzalem) dala postaviť chrám Nanebovstúpenia.
V chráme Eleona sa nachádzala jaskyňa, v ktorej Pán vyučoval svojich učeníkov (podľa tradície ide o tzv. eschatologickú reč v Mt 24-25, ktorá odznela v tejto jaskyni). Preto sa nazýval aj Chrám apoštolov alebo Didaskaleion.
Z diela Púť Egerie o slávení Veľkej noci v Jeruzaleme v štvrtom storočí
ZELENÝ ŠTVROK
V piaty deň týždňa sa v Anastasis koná všetko tak ako zvyčajne, od prvého spevu kohúta až do rána, rovnako o deviatej a dvanástej. O štrnástej sa všetci ľudia zhromaždia v Martýriu tak ako vždy, akurát skôr ako v iné dni, pretože prepustenie sa musí udiať skôr. Potom, keď už sú všetci na mieste, vykoná sa všetko potrebné a slávi sa sv. omša s prepustením o šestnástej hodine. Pred samotným prepustením, arcidiakon silným hlasom povie: „Všetci sa zhromažďme o devätnástej hodine v kostole Eleona, lebo v túto noc nás čaká veľká námaha.“ Po prepustení sa ide ku Krížu na Kalváriu, kde sa spieva len jeden hymnus a povie sa modlitba. Biskup tam slávi sv. omšu a všetci idú na prijímanie. V žiaden iný deň v roku sa na tomto mieste sv. omša neslávi. Po prepustení sa ide do Anastasis, kde sa prednesie modlitba, požehnajú katechumeni a veriaci ako zvyčajne, a nasleduje prepustenie.
Nočné zastavenia na Olivovej hore
Každý sa potom ponáhľa späť domov najesť, pretože hneď po jedle sa ponáhľajú do Eleony, do kostola, kde je jaskyňa, v ktorej bol práve v tento deň Pán spolu so svojimi apoštolmi. Tam sa potom približne do 23,00 spievajú priliehavé hymny a antifóny, čítajú sa poučenia, do ktorých sú vsunuté modlitby, a tiež sa čítajú časti evanjelií, v ktorých sa Pán obracal na svojich učeníkov, keď v tento deň sedel v tejto jaskyni. Potom, okolo polnoci, ľudia spievajú hymny a odchádzajú na Imbomon, miesto odkiaľ Pán vystúpil do neba, kde sa opäť čítajú poučenia, spievajú hymny a antifóny a biskup prednáša modlitby priliehavé tomuto dňu a miestu.
Getsemani
Okolo tretej hodiny ráno, s hymnami na perách, odchádzajú z Imbomon na miesto, kde sa Pán modlil ako sa píše v Evanjeliu: „Sám sa od nich vzdialil asi toľko, čo by kameňom dohodil, kľakol si a modlil sa.“ (Lk 22,41) Na tom mieste je krásny kostol. Biskup a všetci ľudia vstúpia dnu, prednesie sa modlitba a jeden hymnus priliehavý dňu a miestu, a číta sa časť z Evanjelia, v ktorej povedal svojim učeníkom: Dávajte si pozor, aby ste neprišli do pokušenia. Prečíta sa celá pasáž a nasleduje modlitba. Potom všetci do jedného, aj najmenšie dieťa, idú pešo spolu s biskupom do Getsemani spievajúc hymny. Dole týmto veľkým kopcom kráčajú veľmi pomaly, pretože mnohí sú unavení z bdenia a slabí po celodenných pôstoch. Viac ako dvesto kostolných sviec osvetľuje veriacich. Keď dorazia do Getsemani, najprv je prednesená vhodná modlitba, potom sa spieva hymnus a tak sa číta stať z Evanjelia hovoriaca o Pánovom zatknutí. Po jej prečítaní všetci ľudia tak veľmi stonajú a nariekajú, že ich plač je pravdepodobne počuť až do mesta.
Návrat do Jeruzalema
V tú hodinu spievajú hymny a odchádzajú pešo do mesta. Bránou prechádzajú približne v čase, kedy sa už dá rozoznať tvár človeka. Odtiaľ idú rovno do stredu mesta. Všetci do jedného, veľkí aj malí, bohatí aj chudobní, tam pripravene čakajú, pretože v tento výnimočný deň ani jedna duša neodchádza z bdenia až do rána. Takto je biskup sprevádzaný od Getsemani až po bránu a odtiaľ cez celé mesto až ku Krížu.
Celý text tohto diela nájdete na stránke: https://www.ccel.org/m/mcclure/etheria/etheria.htm