Subkomisia pre bioetiku Teologickej komisie Konferencie biskupov Slovenska sa zaoberala mravnými problémami, ktoré predstavuje predaj alebo výdaj farmaceutických prípravkov určených na hormonálnu antikoncepciu, vrátane takzvanej núdzovej (postkoitálnej) antikoncepcie, lebo ide o závažný problém profesijnej etiky tak pre kresťana –majiteľa lekárne, ako aj pre farmaceuta, ktorý je zamestnanec. Odvolávajúc sa na morálnu náuku Katolíckej cirkvi, potvrdenú aj novšími vyjadreniami pápežov Jána Pavla II. a Benedikta XVI., Subkomisia vydáva toto stanovisko:

1. Lekárnik pri poskytovaní farmaceutickej starostlivosti predstavuje dôležitý odborný článok vo vzťahoch medzi lekárom, liekom a pacientom. Nie je iba predajcom alebo vydávajúcim liekov, ale vykonáva aj veľmi dôležitú odbornú konzultačnú činnosť, preto informovanie používateľa lieku – pacienta zo strany farmaceuta, musí byť predovšetkým pravdivé, úplné a dostatočne zrozumiteľné. Farmaceut pri výkone svojho povolania nikdy nesmie konať proti ľudskému životu alebo zdraviu – a vždy musí rešpektovať ľudskú dôstojnosť, práva a morálne oprávnené záujmy pacienta. Pre farmaceuta – kresťana je navyše plnenie týchto povinností vecou kresťansky informovaného a formovaného svedomia a prejavom kresťanského svedectva.

2. Morálne zlo použitia antikoncepčných prostriedkov, vrátane takzvanej núdzovej (postkoitálnej) antikoncepcie, je okrem samotného antikoncepčného úmyslu a účinku spojené aj s ich postfertilizačnými (menej presne abortívnymi) účinkami, ktoré sa uplatňujú po oplodnení (fertilizácii) a spôsobujú smrť počatého ľudského jedinca – ľudského zárodku (embrya), či už si to žena používajúca takéto „antikoncepčné“ prostriedky uvedomuje, alebo nie. Predajom alebo výdajom takýchto prostriedkov farmaceut – kresťan priamo spolupracuje na závažnom morálnom zle a nesie za to aj vlastnú morálnu zodpovednosť. Preto má vo svedomí povinnosť odmietnuť výdaj alebo predaj týchto prípravkov. Majiteľ lekárne nesie primárnu zodpovednosť a má vo svedomí povinnosť odmietnuť objednávanie a predaj takýchto prostriedkov.

3. Povinnosť kresťana – farmaceuta odmietnuť účasť na výdaji, distribúcii, objednávaní alebo predaji je ešte zrejmejšia v prípade prípravkov určených na vykonanie umelého potratu, ako aj iných prípravkov zameraných proti ľudskému životu, pokiaľ by sa tieto azda na trhu v Slovenskej republike objavili.

4. Vzhľadom na niektoré účinky môže byť v osobitne indikovaných prípadoch prípustné ich použiť ako terapeutický prostriedok. V takomto prípade môže farmaceut po poskytnutí úplnej a zrozumiteľnej informácie o lieku s výslovným upozornením na jeho postfertilizačné (abortívne) účinky sprostredkovať jeho výdaj, pokiaľ je na lekárskom predpise uvedená zodpovedajúca diagnóza. Kresťanskí manželia musia pri takomto užívaní daného prípravku vždy vziať do úvahy spomínané postfertilizačné (abortívne) účinky a zachovať v potrebnej miere sexuálnu abstinenciu.

5. Kresťanom, kresťanským inštitúciám, organizáciám a zariadeniam, ako aj všetkým ľuďom dobrej vôle vzniká v súvislosti s vyššie uvedenými požiadavkami závažná morálna povinnosť uprednostňovať a podporovať všetkými vhodnými prostriedkami farmaceutov a lekárne, ktoré uplatňujú a rešpektujú výhrady svedomia a zásady profesijnej etiky farmaceuta vo vzťahu k ochrane ľudského života a zdravia.

(krátené, celý text na www.kbs.sk – Dokumenty komisií a rád KBS)