„Kristovo slovo nech vo vás bohato prebýva... a pod vplyvom milosti spievajte Bohu vo svojich srdciach žalmy, hymny a duchovné piesne.“ (Kol 3, 16) Spev liturgického zhromaždenia bol charakteristický už v časoch prvých kresťanov. Po stáročia sa liturgický spev vyvíjal cez gregoriánsky chorál, duchovné piesne, hymny, omše pre zbor a orchester až po dnešnú podobu.
Niekedy sa snažím predstaviť si, ako to vyzerá v nebi. Aké to musí byť krásne tešiť sa a oslavovať Pána Boha. Vyjadrením tejto našej radosti býva často práve spev. Aj pri svätej omši má slúžiť spev na oslavu Boha a posvätenie veriacich. Svätá omša je jednoducho jeden úžasný zázrak, keď k nám prichádza Ježiš v eucharistii. Kňaz na konci prefácie hovorí: „Preto so zástupmi anjelov a svätých z celej duše spievame chválospev na tvoju slávu.“ Často ma napĺňa nad týmito slovami úžas z toho, ako dochádza k prepojeniu nás všetkých – Cirkvi putujúcej a Cirkvi oslávenej, teda všetkých svätých v nebi. Pri svätej omši môžeme teda aj skrze spev okúsiť dotyk neba.
Asi ste už niekedy zažili ten krásny pocit, keď sa vieme zjednotiť v spoločnom speve, kde je cítiť silu spoločenstva. Prvoradou úlohou, nás organistov (ale samozrejme aj iných hudobníkov), je zvukom organa spájať hlasy veľkého množstva veriacich do jedného celku, a tak napomáhať k väčšej účasti ľudu na speve. Teda podstatnejší je pri svätej omši spev ľudu, než organ. Preto je nám niekedy smutno, keď sa občas stane, že z celkového počtu ľudí v kostole spieva možno len 10 %. Zároveň sme zhodnotili, že sa za posledné roky spev v našom chráme viditeľne zlepšil. Dokonca sa už občas stane, že ľuďom nezvýšia spevníky. Žijeme vo svete moderných technológií, preto sa v tomto prípade nebojte použiť mobilnú aplikáciu Spevník JKS, kde sú spísané všetky texty piesní Jednotného katolíckeho spevníka. Avšak s knižnou formou je to stále viac dôstojnejšie. Je pre mňa veľmi povzbudzujúce, keď vidím, s akým oduševnením sa zapájajú do spevu mladšie generácie, a to nielen počas detských svätých omší, ale aj v iné dni a na druhej strane aj to, keď sa dokážu zapojiť starší ľudia do spevu mládežníckych piesní pri piatkových večerných sv. omšiach. Aj takto sa skrze spev dokáže utvárať spoločenstvo, spievajú deti, mladí, rodičia, starí rodičia, jednoducho všetci vytvárame veľkú farskú rodinu.
Pôst je špecifickým obdobím aj pre nás organistov. Delí sa na dve časti. Keďže náš spevník bol zostavený ešte pred Druhým vatikánskym koncilom, je trochu náročné z neho vybrať vhodné piesne k prvej polovici pôstneho obdobia, ktorá má kajúcny charakter. Zameriavame sa viac na pokánie, zmenu nášho života a ľútosť nad našimi hriechmi. Preto sa nemajú spievať piesne o kríži a Ježišovom umučení, ale budeme viac spievať piesne, možno menej známe, ale veríme, že spoločne nám to postupne pôjde. Druhá časť pôstu od piatej pôstnej nedele sa zameriava už na umučenie Pána Ježiša. Preto až tu začneme spievať piesne o umučení, ktoré sa v minulosti spievali celý pôst. Budú sa spievať tiež pri krížových cestách.
Chceme vás teda podľa vašich možností povzbudiť k plnšej účasti na liturgických spevoch, ktoré sú pre nás všetkých krásnou a ušľachtilejšou formou modlitby. Verím, že nás krása spoločného spevu pri svätej omši dokáže duchovne povzniesť a zažijeme aspoň maličký dotyk toho, čo budeme naveky prežívať v nebi, spolu s anjelmi a svätými chváliť Pána za jeho lásku, oslavovať ho, spievať mu a radovať sa naveky.