(pokračovanie)

„VNUK“ – spravidla ide o vytipované volania páchateľov na pevné linky seniorov, pri ktorých sa páchateľ do telefónu predstavuje ako príbuzný seniora, najčastejšie ako vnuk. V niektorých prípadoch sa môže predstavovať ako synovec, brat alebo syn. Páchatelia si seniorov vytipujú náhodne prostredníctvom telefónneho zoznamu alebo prostredníctvom internetovej stránky www.zlatestranky.sk a to tak, že vyhľadávajú mená, ktoré boli populárne pred niekoľkými desiatkami rokov.

Pokiaľ sa v telefóne ozve starší hlas, začne páchateľ s touto osobou komunikovať a bez toho, aby si to poškodený uvedomil, zistí od neho pravé meno príbuzného. V jeho mene potom komunikuje s poškodeným ďalej a žiada o požičanie peňazí. V prípade, že senior začne pochybovať o tom, že skutočne volá jeho vnuk, páchateľ ho začne presviedčať, že momentálne je chorý (nachladnutý), preto má iný hlas. V momente, keď senior pripustí, že ide o jeho vnuka (v niektorých prípadoch senior sám vysloví skutočné meno vnuka), páchateľ sa snaží pod ďalšou pripravenou legendou vylákať od seniora určitú finančnú hotovosť, napr. uvedie, že potrebuje peniaze na kúpu motorového vozidla alebo darčeka pre rodičov, či na iné účely. Vo väčšine prípadov páchateľ upozorní seniora, aby o tom nikomu nehovoril, nakoľko pripravuje prekvapenie pre rodičov. Pokiaľ senior povie, že nemá toľko peňazí doma, páchateľ ho úpenlivo prosí, nech si ide požičať alebo nech vyberie z banky.

Páchateľ sa snaží udržiavať telefonický kontakt so seniorom až do chvíle, kým senior nepotvrdí, že si môže prísť po peniaze. Avšak páchateľ po chvíli opäť telefonicky kontaktuje seniora s ďalšou pripravenou legendou, že si nemôže osobne prevziať dohodnutú finančnú hotovosť, nakoľko nemôže odísť zo zamestnania alebo je na veľmi vzdialenom mieste a uvedie, že po peniaze príde jeho dobrý priateľ, kamarátka či sekretárka, ktorej bezvýhradne dôveruje a predstaví ju pod konkrétnym menom. Páchateľ sa snaží telefonickú komunikáciu so seniorom viesť až do doby, kým jeho spolupáchateľ neprevezme finančnú hotovosť od seniora. K prevzatiu finančnej hotovosti dochádza najčastejšie na ulici, pred domom alebo na schodisku obytného domu, pričom osoba, ktorá príde po peniaze sa pre účely vzbudenia dôvery seniorovi predstaví vopred dohodnutým menom. V mnohých prípadoch seniori až s odstupom času zistia, že boli uvedení do omylu.

„KAMIÓN/KUFRIKÁRI“ – spravidla ide o vytipované obete seniorov, ktoré páchatelia oslovujú priamo na ulici s vopred pripravenou legendou. Najčastejšie používaná legenda, ktorú páchatelia používajú, je predstieranie nehody kamiónu, pri ktorej sa ťažko zranili ich príbuzní, ktorí majú podstúpiť ťažkú operáciu, ktorá je finančne nákladná.

Následne páchatelia seniorov žiadajú o pomoc, aby im ukázali cestu do nemocnice, nakoľko nie sú miestni a nepoznajú cestu a snažia sa seniorov presvedčiť, že sú v časovej tiesni a čo najrýchlejšie sa potrebujú dostať do nemocnice. Páchatelia sa tvária, že im nerozumejú a poprosia seniorov, aby si nasadli do ich auta a tak im ukázali cestu do nemocnice. Následná komunikácia v aute už prebieha podľa vopred pripraveného a premysleného psychologického pôsobenia na seniorov tak, že páchatelia klamú seniorom, že ich príbuzní sa ťažko zranili pri nehode kamiónu, ďalej sa snažia presvedčiť seniorov, že na ich záchranu je nevyhnutná operácia, na ktorú potrebujú finančnú hotovosť v eurách, pričom tvrdia, že oni majú peniaze v inej mene a nemajú čas ich zameniť.

Na zvýšenie dôveryhodnosti celej situácie páchatelia prostredníctvom svojho mobilného telefónu predstierajú komunikáciu s ošetrujúcim lekárom, týkajúcu sa práve uhradenia finančných nákladov za operáciu. V niektorých prípadoch páchatelia predstierajú, že komunikácii dobre nerozumejú a poprosia seniorov, aby oni komunikovali s ošetrujúcim lekárom a priamo od neho zistili, koľko peňazí je potrebných na operáciu. Seniori si neuvedomujú, že telefonujú so spolupáchateľom, ktorý sa vydáva za ošetrujúceho lekára.