Misia značí poslanie. Otec posiela na svet svojho Syna, aby skrze neho a v ňom daroval svetu vykúpenie. Po nanebovstúpení Ježiš Kristus posiela do sveta Cirkev, ktorú obdaril Duchom Svätým, aby ona ohlasovala a vo sviatostiach aj prinášala ľuďom vykúpenie. Poslanie Cirkvi je teda predĺženým poslaním Krista. Preto Cirkev je svojou podstatou misijná. Svoje poslanie napĺňa v každej úlohe, na ktorú sa podujíma. Preto aj u redemptoristov platí, že misionárom je každý člen rehole, aj ten, ktorý sa nikdy aktívne nezúčastnil na misiách, ale už svojou príslušnosťou do rehoľného spoločenstva plní misijné poslanie, aj keď len čistí zemiaky v kuchyni alebo robí administratívne práce v kancelárii.

Misijné poslanie Cirkvi sa zvláštnym spôsobom uskutočňuje cez službu jednotlivých misionárov (kňazov či laikov), ktorých Cirkev posiela prostredníctvom biskupa alebo rehoľného predstaveného. Misionárov všetkých čias oživuje vedomie, že sú vyslaní Cirkvou. Že nekonajú svoju prácu z vlastnej vôle a vlastnými silami, ale že za nimi stojí Kristovo tajomné telo. Že Cirkev ich nielen posiela, ale aj podporuje modlitbami (za redemptoristov sa celkom osobitne modlia kontemplatívne rehoľné sestry – redemptoristky) i obetami (zvlášť chorých a trpiacich). Tak je to aj pri vykonávaní ľudových misií. Vzhľadom na to, že misie sú zakorenené v poslaní Cirkvi, pre uskutočnenie ľudových misií vo farnosti je potrebné pozvanie správcu farnosti s predpokladaným súhlasom diecézneho biskupa.

Chceme poďakovať mnohým kňazom na Slovensku za pozvania na misie, čím umožňujú veriacim prehĺbenie viery a zároveň napĺňajú cirkevný predpis, ktorý v Kódexe kanonického práva v kánone 770 hovorí: „Farári majú podľa predpisov diecézneho biskupa v istých obdobiach usporiadať kázne, ktoré sa nazývajú duchovnými cvičeniami a svätými misiami, alebo iné formy kázní, primerané potrebám.“

Redemptoristi k tomu ponúkajú podľa svojich možností a schopností to, čo im ukladajú ich Generálne stanovy: „Cirkev, ktorá vo svojom lone zahŕňa hriešnikov, je svätá a zároveň stále potrebuje očistenie, ustavične koná pokánie a obnovuje sa. Na tento cieľ, ako dokazujú

dejiny, boli veľmi účinným prostriedkom misie. Ony totiž, ako mimoriadna pastoračná služba, ohlasujú spásu a obrátenie (ohlasovanie kerygmy). Sú pokračovaním vykúpenia, ktoré Boží Syn trvalo, prostredníctvom svojich služobníkov, vykonáva vo svete“ (017). Ľudové misie spĺňajú podobnú úlohu, akú plnili proroci v Starom zákone. Prorokom par excelence bol Ježiš Kristus. Tento prorocký rozmer hlásania Božieho slova naďalej pretrváva v Cirkvi aj v diele ľudových misií. Niečím iným sú duchovné obnovy či triduá vo farnostiach a tieto treba odlíšiť od ľudových misií.

(pokračovanie nabudúce)