Od 5. pôstnej nedele sa naša pozornosť upriamuje na Kristovo utrpenie, na Muža bolesti. Neoslavujeme iba jeho bolesti a utrpenie, ale aj jeho víťazstvo, ktoré dosiahol na bojisku na Golgote. Máme objaviť v Kristovi nášho Kráľa, ktorý vládne z trónu kríža. On je aj tým Veľkňazom, ktorý vstúpi do Svätyne Svätých, aby tam seba samého obetoval za nás, a pozýva nás, aby sme aj my obetovali naše životy a tak žili naše všeobecné kňazstvo (Žid kap. 5-10).

Starým zvykom Cirkvi je, že od tohto dňa až do Veľkého piatku sa v našich kostoloch kríže zahaľujú tmavým plátnom. Tento zvyk má viaceré vysvetlenia. Plátno bolo kedysi kráľovskou zástavou, znakom víťazstva, ktoré zavesili na kríže. Podľa iného vysvetlenia starokresťanské kríže, ktoré zdobili drahokamy a perly, na dni utrpenia zahalili. Teraz nasledujú tie dni, keď „nám ženích bude vzatý,“ preto treba všetko ligotavé zakryť – Cirkev si akoby oblečie závoj vdovy. Tretím zmyslom, asi najvýznamnejším je, že o to silnejší bude pohľad na kríž po odhalení na Veľký piatok – na obraz Toho, ktorý trpí za nás na dreve. Všetky tri významy upriamujú našu pozornosť na Kríž, aby sme sa zaoberali jeho tajomstvom, aby sme v našich srdciach uvažovali o tajomstve nášho vykúpenia.

Na budúcu nedeľu znova začneme oslavovať Veľký týždeň a Veľkonočné trojdnie. V tieto významné dni každý rok oslavujeme vo svojej plnosti Veľkonočné tajomstvo – mysterium paschale. Bránou veľkého týždňa je Kvetná nedeľa: pripomíname si Ježišov slávnostný vstup do Jeruzalema, sprevádzame ho na tejto ceste, ale aj na ceste jeho utrpenia. V túto nedeľu symbolicky aj my dostávame pozvanie aby sme svedčili pred svetom až po mučeníctvo. Cirkev požehnáva a rozdáva palmové alebo iné ratolesti, ktoré nám majú pripomínať palmu mučeníctva. Liturgia má tri časti: najprv na Olivovej hore, kde požehnávame ratolesti, potom cesta z Olivovej hory až k bránam Jeruzalema, teda procesia na námestí mesta, a vstup do sv. mesta, ktoré symbolizuje náš kostol, sv. omša a pašie v ňom. Máme hľadať samotného Krista v osobe kňaza, aj v podobe procesiového kríža. My sme učeníci, ktorí sprevádzame Ježiša pri tomto vstupe.

Jednoduché požehnanie ratolestí bude pri každej sv. omši, už aj v sobotu večer. Hlavné slávenie bude v nedeľu o 10.00 hod. Bude to štáciovou formou, čo znamená, že sa zhromaždíme v jednom kostole, kde sa začnú obrady a potom v procesii pôjdeme do druhého kostola, kde bude samotná sv. omša. Tohto roku teda obrady začnú v malom kostole, kde požehnáme ratolesti. Potom zaznie evanjelium o Ježišovom vstupe do Jeruzalema a utvorí sa procesia, ktorá pôjde po námestí do veľkého kostola, kde bude pokračovať slávenie a budeme počúvať pašie. V prípade nepriaznivého počasia pôjdeme krátkou procesiou do veľkého kostola.

Na tejto procesii sa máme zúčastniť tak, že nesieme v svojich rukách ratolesti. Potom ich uchovávanie doma a majú nám pripomínať Kristovo víťazstvo a našu účasť na plodoch tohto víťazstva. Pripojme sa aj my k oslavujúcemu zástupu slovami hymny na počesť Krista Kráľa: „Buď sláva, česť a chvála, tebe, Kráľ, Vykupiteľ, Kristus! Tebe deti s kvetmi spievajú zbožne Hosana.“