Na našej škole už prebehlo veľa zmien a ďalšie sa chystajú. Za mnohé sa chcem poďakovať všetkým ochotným ľuďom našej farnosti. Chcem vám však aj predstaviť jednu výraznú zmenu, ktorá môže znamenať pre naše deti úplne iný štart do života. Ide o prevratnú metódu vo vyučovaní matematiky na 1. stupni podľa prof. Hejného z Karlovej univerzity v Prahe (rodáka z Martina).

Určite poznáte, ako to chodí. Niekto je talent na matematiku, iný na výtvarnú, telesnú či jazyky. Problém je len v tom, že matematika svojich nefanúšikov potrápi oveľa viac ako výtvarná, pretože s ňou sa stretávame na každom kroku. No zachytili sme nádejnú správu. Vraj matematika môže baviť všetky deti a každý v nej môže byť úspešný! Potrebovali sme o tom zistiť viac. Na víkendovom stretnutí k vyučovaniu matematiky na Fačkovskom sedle sme sa dôkladne zoznámili s východiskami a výsledkami novej metódy. S úspechom ju používajú nielen v susednom Česku, ale už aj v Kanade či v Taliansku. Najvhodnejšie je s ňou začať v 1. ročníku. Hneď sme nadviazali spoluprácu s lektormi metódy zo Žilinskej univerzity doc. RNDr. K. Bachratou, PhD. a RNDr. H. Bachratým, PhDL.

Vyučovanie matematiky na prvom stupni základnej školy môže zásadne ovplyvniť spôsob, akým bude žiak vnímať nielen matematiku, ale celé vzdelávanie. Výsledky metódy hovoria o vyriešení mnohých úskalí v živote žiaka. Ukazuje sa, že všetci žiaci si matematiku touto metódou nadšene osvojujú, sú v nej jednoducho doma. Napr. v jednej tretiackej triede, nevýberovej, ale využívajúcej Hejného metódu od 1. ročníka, sa všetci žiaci rozhodli zúčastniť matematickej súťaže Klokan. Z 8000 detí len 25 dosiahlo plný počet bodov, piati boli z tejto triedy. Aj najhorší žiak tejto triedy bol lepší ako priemerný žiak v súťaži.

Metóda výrazne podporuje individuálny prístup. V jednej triede môžu aktívne napredovať svojím tempom mimoriadne nadaní žiaci, aj žiaci s ťažkosťami v učení. Metóda je však svojou netradičnosťou a úplne novými prístupmi dosť náročná na učiteľa. Rovnako kladie nové nároky na priestory triedy a vybavenie učebnými pomôckami. No určite sa oplatí ju pre našich budúcich prvákov a druhákov bez meškania využiť.

A v čom je vyučovanie iné?

– Žiaci neprijímajú pasívne postupy a poučky, ale sami objavujú a skúmajú.

– Žiaci pracujú v jednotlivých prostrediach úzko spätých s ich reálnym svetom. Striedajú sa rôzne prostredia presne smerujúce k tomu, aby si žiak budoval vlastné schémy vo vytýčených oblastiach matematiky. Nestavia sa na zapamätaných poznatkoch, ale rozvíja sa logické myslenie. Porozumenie je dôležitejšie ako zručnosť.

– Dôležitá v triede je diskusia medzi žiakmi, učiteľ nepovie žiakom, či je riešenie správne, musia si ho sami vyargumentovať.

Najviac nás presvedčila základná zásada, ktorú autori metódy kladú na najvyššie miesto: výchovné ciele sú dôležitejšie ako ciele vzdelávacie, pretože kvalitu spoločnosti viac určujú hodnoty mravné, než hodnoty znalostí. Aj v našej škole si uvedomujeme, že na hodnotách záleží...

Dalo by sa ešte veľa rozprávať, no z vlastnej skúsenosti viem, že je lepšie raz vidieť ako dvakrát počuť. Ukážky tejto metódy vám predstavíme na Dni otvorených dverí v sobotu 11. 1. 2014 od 10:00 hod. Samozrejme, môžete sa tam zblízka pozrieť aj na prácu a záujmovú činnosť našich žiakov, priestory školy, zažiť deň plný športu, tvorivej činnosti, zábavy a radosti. Tešíme sa na Vás.

Zápis do 1. ročníka bude v dňoch 15. 1. − 16. 1. 2014 v čase od14:00 do 18:00 hod. So zápisom zbytočne neotáľajte, pretože prvých 20 zapísaných prvákov dostane zdarma pracovné zošity a všetky pomôcky k Hejného metóde. Rovnaká ponuka platí pre prvých 10 žiakov zapísaných do 2. Ročníka (je možné ich prihlasovať do konca šk. roka).