Už niekoľko týždňov máme v našej farnosti komentáre pred čítaniami pri nedeľných svätých omšiach. Ich cieľom nie je umelo predlžovať liturgiu, ale reagujeme na túžbu Cirkvi, ktorá bola vyjadrená už pri Druhom vatikánskom koncile a neskôr viackrát opakovaná. Tou túžbou je aktívna účasť veriacich na liturgii. Aktívna nie v zmysle aktivity vonkajšej, že každý musí niečo robiť, teda vykonávať nejakú liturgickú službu, ale aktívna v zmysle byť prítomný duchom, počúvať a premýšľať.

Týmto krokom sa snažíme uviesť pohľad Cirkvi na liturgiu, ktorý nájdete vo Všeobecných smerniciach Rímskeho misála (VSRM) a vo Všeobecných smerniciach Lekcionára (VSL), kde sa okrem iného píše: „Pred čítaniami môžu byť stručné komentáre... Musia byť jednoduché, verné textu, stručné, dobre pripravené...“ (porov. VSL 15)

A ďalej: „Boží ľud má duchovné právo hojne dostávať z pokladnice Božieho slova. Jeho bohatstvo je ľudu sprostredkované cez Poriadok liturgických čítaní, homíliu a pastoračné úsilia. Úlohou ľudu počas slávenia omše je počúvať Božie slovo s vnútornou a vonkajšou zbožnosťou, ktorá im umožní postupný rast v duchovnom živote a hlbšie ich vtiahne do tajomstva, ktoré je slávené.“ (porov. VSL 45)

Teda každý veriaci má právo na bohatý stôl Božieho slova. Zavedením komentárov pred čítaniami len plníme svoju povinnosť voči veriacim a toto nám nemôže byť vyčítané. Kto nepočúval bohoslužbu slova predtým, tak mu možno komentáre pomôžu a možno bude ďalej pokračovať v pasívnej účasti na bohoslužbách. Koho však Božie slovo zaujíma, toho to môže len obohatiť. A o toto nám všetkým má ísť, ponúkať slovo Boha tým, ktorí po ňom túžia.

Je potrebné pripomenúť, že liturgia pozná niekoľko liturgických služieb laikov vrátane služby komentátora (porov. VSRM 105), ktorá zhromaždeniu veriacich z vhodného miesta sprostredkúva vysvetlenia a komentáre, ktoré sú jasné, triezve, starostlivo pripravené, napísané a predtým schválené celebrantom. (porov. VSL 57) Popritom všetkom nezabúdajme na jeden z najviac citovaných: „Keď sa v Cirkvi číta Sväté písmo, sám Boh hovorí k svojmu ľudu, a Kristus, prítomný vo svojom slove, ohlasuje evanjelium.“ (VSRM 29)